2012. január 14., szombat

Sacher torta



Még karácsonyra vállaltam be, hogy megsütöm életem első Sacher tortáját. Találtam is a neten egy receptet, ami elnyerte a tetszésemet. Ehhez csak annyi kellett, hogy ebben végre nem kakaóport, hanem magas kakaótartalmú étcsokoládét használtak a tésztához. Annak, hogy a recept csak most kerül ki a blogra, egy oka van: a tésztája olyan tömör lett, hogy karácsonykor poénok sorozata született róla: "-Mi volt ez a csattanás? Csak nem leesett a Sacher torta?" vagy "-Még jó, hogy kaptál pizzaszeletelőt karácsonyra, így lesz mivel elvágni a Sacher tortát!" És még egy anyukámtól: -"Ne aggódj, 26-ra minden süti el fog fogyni, úgyhogy akkor majd megesszük a Te Sacher tortád is!" (Anyukámnak egyébként most is igaza lett.) Azért azt hozzá tenném, hogy a torta finom lett, de Zsófi szavajárása szerint igen munkás volt megenni.
Az első kísérletet így egy második követte, és habár az eredeti recept oldalán többször is kiálltak a mellett, hogy nem kell bele sütőpor, én nem kockáztattam, beleöntöttem egy csomaggal, biztos, ami biztos.

(A recept az alábbi oldalról származik: http://desszert.eu/sacher_torta )

Hozzávalók

A tésztához

13 dkg vaj
11 dkg porcukor
6 tojás
13 dkg olvasztott, magas kakaótartalmú étcsokoládé
13 dkg búzaliszt
(1 csomag sütőpor)

A bevonathoz

0,5 dl víz
11 dkg porcukor
15 dkg magas kakaótartalmú étcsokoládé
6 dkg vaj
5 ml ecet

A töltéshez baracklekvár.

A csokit olvasszuk fel. Én lusta vagyok és nem is profi, ezért fogtam, és becsaptam olvasztó fokozatra a mikróba. Tudom, tudom... de vállalom, hogy így csináltam. Akinek van kedve, csinálhatja gőz felett is.
Válasszuk szét a tojásokat, mert a fehérjét habbá kell majd verni.

A vajat a porcukorra habosra verjük.


Folyamatos keverés mellett adjuk hozzá a tojássárgákat.


Dolgozzuk jól el, majd mehet bele az olvasztott csokoládé (ezzel is dolgozzuk el jó alaposan). Én az eredeti recepttel ellentétben a csokoládét követően adtam hozzá a lisztet és a sütőport.

Most jöhet a fehérje felverése: előtte mossuk el a habverőket. Nem elég ha lenyaljuk! Ha zsíros habverővel esünk neki, akkor a tojásfehérjéből nem lesz hab. A felvert habot adjuk hozzá a tésztához szép nagy mozdulatokkal, hogy ne törjön össze.



Az egész massza mehet egy 22 cm-es (én ezt első alkalommal nem ugrottam meg) tortaformába és irány a sütő. A recept 170 fokon kb. 60 percet írt, a mi sütőnkben viszont 30 perc is elég volt, szóval figyeljünk oda. A légkeverés szigorúan tilos!

Amíg sül a tészta, készítsük el a bevonatot a tetejére. Meg kell mondjam, hogy nagyon féltem a bevonótól, hogy csomós lesz és csúnya, de annyira gyönyörű lett, hogy még anyukám is elámult.

Tegyük a vizet, a cukrot és az ecetet (én kb. egy mokkáskanálnyit tettem bele, vagy kicsit kevesebbet) és forraljuk fel (folyamatosan kevergessük).


Ha felforrt kapcsoljuk le, tegyük bele a csokoládét és keverjük el. Mikor már szép sima, adjuk hozzá a vajat is, és azzal is dolgozzuk el. Mire felhasználásra került, az enyém becsomósodott, de csak felmelegítettem újra a tűzhelyen és már használható is volt.


Az én tapasztalatom az, hogy ez a mennyiség sok a torta bevonásához; mindkét alkalommal maradt belőle. A karácsonyi verziókor a következőképp használtam fel a maradékot: amikor a torta már kicsit megdermedt, újra felolvasztottam a maradék bevonót. Egy zacskóba töltöttem a csokoládét, kivágtam a szélét, pont úgy mint mikor a mézeskalácsot díszítettem. Kis nyomás a zacsira, és máris feliratozhatjuk a Sacher tortát. 

Na, megnézem a tésztát, hogy  milyen lett : )
Húúúú, jó lett, finom és puha és magas:


Ha már kihűlt a tészta, vágjuk le a tetejét egyenesre. Csak annyit vágjunk le, amennyi feltétlen szükséges (meg is ehetjük, mert már úgy sem kell). Azért kell levágni egyenesre a tetejét, hogy szépen be tudjuk vonni. Ezt követően vágjuk ketté a tésztát.


Most jöhet a Sacher torta lényege: a lekvár. Ugyan a recept szerint fel kell melegíteni, de én ezt nem tettem meg, csak simán megkentem Zsófi által készített fehér csokis baracklekvárral. Nyammmm! Ha megkentük mindkét oldalát, borítsuk egybe és vonjuk be vékonyan a külsejét is.


Most öntsük rá a csokibevonót: egy kupacban marad a tetején, de a késsel óvatosan lökdössük kicsit és szépen el fog folyni a széléig és lecsorog. Igazgassuk el és kész is van a Sacher tortánk.



20 megjegyzés:

  1. A Sacher tortát nem Zsófi készítette? Egyébként szerintem finom lett.

    VálaszTörlés
  2. Nem, én követtem el. Erről majd délben derül ki, hogy finom és könnyű lett-e :)

    VálaszTörlés
  3. Lehet egy tippem az első poén forrását illetően? :-D
    Egyébként ez a mostani nagyon jól néz ki, és komolyan, Zsófi ilyeneket készít, hogy fehér csokis baracklekvár? Hmmmmm. Azt hiszem, konzultálnunk kellene.

    VálaszTörlés
  4. Igen, igen, Borcsa, jöhet a tipp az első verzióra! Csupa fül vagyok!
    Amúgy ez a verzió nagyon finom lett, az előbb bűnöztem belőle megint.

    VálaszTörlés
  5. Amúgy igen, Zsófi főzött be lekvárt, és nagyon finom lett!

    VálaszTörlés
  6. Valcsikám, holnap ugye akarsz velem találkozni, hogy lemeózhassam a cuccot?:)
    Borcsa, amúgy őszibaracklekvárról van szó, és tényleg finom, az egyetlen hibája, hogy kevés lett, Vali konkrétan az utsó üveget fogyasztja éppen:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is tettem el lekvárt, sárgabarackot nyár végén 10 üveggel. Mostanra elfogyott. Én csak simán összeöntöttem a nádcukrot a lekvárral és forraltam forralta, aztán beleöntöttem az üvegekbe és lezártam. Egyik sem romlott meg. De nem is sokat álltak a polcon.

      Törlés
  7. Mennyi fehér csoki kell 1 kg barackhoz? És akkor a cukrot ki lehet hagyni?
    Vali, a tippem az egyenesági férfi felmenőd ;-)

    VálaszTörlés
  8. Nem, az Zoli volt, apu csak fulladozott a röhögéstől :) Arra nincs tipped, miért nem akart sütőpor nélkül feljönni a tészta? A csokis kérdés Zsófia vár, én csak csereügyletet hajtottam végre egy kg mézzel.

    VálaszTörlés
  9. Na, holnapra megrendeltem a kóstolót:)
    Megjegyzem, nemcsak apu, hanem mind fulladoztunk a röhögéstől... Bár ha jól emlékszem, néhány értékes hozzászólással én is emeltem az est fényét;)
    Remélem, még ezután is kapok kóstolót:)

    Borcsa, az az igazság, hogy nem mertem sok őszibaracklekvárt elrakni, merthogy kezdő vagyok, blabla, és hátha nem sikerül, de többet kellett volna, mert nagyon finom:) Végül 3 kisebb üvegbe raktam csak csokit, kb. ilyen 3-4 decis üvegek voltak, és egy tábla csokit tettem bele - de az kevés, nyugodtan mehet bele több:) Amúgy normálisan cukroztam, értsd, előbb megfőztem a lekvárt, és amikor már kész volt, és elég édesnek minősítettem, akkor ment az üvegekbe, és közben tördeltem bele a csokit, így félig beleolvadt, de maradtak benne kisebb darabok is. De egy tábla csokit szerintem két üveg is simán felvesz, ne sajnáld!:)

    VálaszTörlés
  10. Igen, mondhatjuk, hogy emelted az est fényét Te is : ) Elhoztam a kóstolódat, de meglátjuk mi lesz a sorsa délutánig. Nyáron csinálhatnánk jó nagy befőzést, és akkor mehetne is fel a blogra :)

    Senki sem tudja miért nem jött fel sütőpor nélkül?

    VálaszTörlés
  11. Ez igen jó kérdés, én ezer éve nem sütöttem piskótát sütőpor nélkül, mert általában azt csinálják, hogy szépen felemelkednek sütés közben, aztán meg összelappadnak. Pedig a tojáshabtól elvileg fel kellene jönnie a tésztának... a csoki különben elnehezíti a tésztát, lehet, hogy azért maradt lapos?

    Nálunk Peti főzött lekvárt, kábé ezer üveggel, de nem jutott eszébe csokit tenni bele.

    VálaszTörlés
  12. Amikor kikevertem a margarint a csokival már az nagyon tömör volt. Én próbáltam úgy beleforgatni a tojáshabot, hogy ne törjem össze, de annyira tömör volt a massza, hogy nem egyszerű hozzákeverni a tojáshabot. Szóval nálam marad a sütőpor szerintem :)

    Peti szokott lekvárt befőzni? Milyet?

    VálaszTörlés
  13. Lemeóztam a sütit, finom volt! (csak zárójelben: lehet, hogy érdekes az ízlésem, de ízre szerintem kicsit jobb volt a karácsonyi, persze, állagra a mostani százszor jobb volt:))

    Rakjatok csokit a lekvárba, érdemes:))) Legalábbis az őszibarack fehércsokival nagyon jó. Egy barátnőm pedig egy ujjnyi pálinkát szokott az üvegbe töltött szilvalekvár tetejére önteni, az tartósítja is, meg be is szívja a gyümölcs, és nagyon jó pikáns ízt ad neki. Ja, és tesz el olyat, hogy szilva+alma+talán körte is, pálinkával a tetején... hát, az nagyon ott van:)

    VálaszTörlés
  14. Ide is megírhatnád, miért volt finomabba a karácsonyi tömör-gyönyör : )

    Pálinkás lekvár??? Lehet hülyeséget kérdezek, de nem fogsz berúgni tőle mit a szamár? Nem erjed az üvegben? Vagy befőzés után ez már nem lehetséges?

    VálaszTörlés
  15. Nem tudom, miért ízlett jobban a karácsonyi, egyszerűen picivel jobban bejött az íze.

    Fenét rúgsz be tőle, egy ujjnyi pálinka van egy egész üveg lekváron, csak egy kis pikáns ízt ad neki, nincs semmilyen hatása.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó, de én arra gondoltam, hogy erjedésnek indul a gyümölcslekvár és a pálinka, és aztán abból lesz a berúgás.

      Törlés
  16. Mar regota szemezek vele..sztem megsutom hetvegen szulinapi ajandeknak. A tortat siman kessel el lehet ilyen.szepen felezni a lekvarozashoz? Van vmi cernas trukk is, nem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is úgy tudom, hogy van valami cérnás trükk, bár én inkább damilra tippelnék. Rémlik, hogy anno próbálkoztam cérnával, és nem ment. Újabban jó éles késsel szoktam elvágni, de még sosem sikerült teljesen egyenesre. A közepénél általában sikerül egy lyukat csinálnom :( Ami persze a végén nem látszik, de hát akkor is... Ha megtudod a titkot, feltétlen jelezd!

      Törlés

Google+