2012. június 10., vasárnap

Aranygaluska


A héten végre megpucoltam a még télen kapott diót (köszönhetően anyuék nagyon klassz kölcsön diótörőjének), így végre semmi sem akadályozott meg abban, hogy elkészítsem életem első aranygaluskáját. Hova is fordulhattam volna, mint Horváth Ilona Szakácskönyv című könyvéhez?

Hozzávalók

0,5 kg finomliszt
2 dkg élesztő
2 tojássárgája
3 dl langyos tej
6 dkg zsír vagy margarin
5 dkg cukor
csipet só

20 dkg darált dió
15 dkg porcukor
8 dkg olvasztott vaj

Első lépésként kovászt kell készíteni. Ehhez 1 dl langyos tejbe tegyünk egy teáskanál cukrot, három kanál lisztet és morzsoljuk rá az élesztőt. Tegyük félre az egészet (én kb. 5 percig hagytam csak).


A tojássárgákat keverjük el a cukorral, öntsük rá a maradék tejet és szórjuk bele a csipet sót. Adjuk hozzá a lisztet és a kovászt is.



A könyv szerint fakanállal kell összedolgozni a tésztát, addig amíg hólyagos nem lesz, majd ezt követően kell a zsiradékot beledolgozni.

Saját tapasztalatok:

  • én a fakanállal nem boldogultam, ezért végül kézzel állítottam össze a tésztát
  • ha utólag adom a tésztához a zsiradékot, akkor nekem mindig egy nagy küzdelem az, hogy a már összeállt tészta egy újabb összetevőt felvegyen, ezért én, még ha a recept mást is ír, a többi hozzávalóval együtt szoktam a zsiradékot beledolgozni a tésztába.

Egy órán át letakarva a duplájára kelesztettem.

Az élesség már megint nulla.
Amíg kelt a tészta, megdaráltam a diót és összekevertem a porcukorral. Egy nagy méretű tortaformát (26 cm) kikentem margarinnal.

A tésztát jó ujjnyi vastagra nyújtottam, majd a legkisebb pogácsaszaggatómmal apró, kb. dió nagyságú gombócokat szaggattam.



Az összeállításnál kicsit eltértem a könyvtől: a tésztagolyócskákat először megforgattam az olvasztott vajban, majd meghempergettem a cukros dióban és úgy raktam a tortaformába. Jó szorosan, hogy a végén szép magasra tudjon emelkedni.

Ha ezzel megvagyunk, akkor kb. fél óráig pihentessük.


Forró sütőben, (nálam ez 190 fok volt) fél órán át süssük. 

A végén a gombócok gyönyörűen szétváltak abban a pillanatban, ahogy hozzáértem.



Én magába ettem, de tálalhatjuk vanília mártással is. Ha a mártás mellett döntünk, akkor így járjunk el:
2 tojássárgát keverjünk el 1 csomag vaníliás cukorral, 4 dkg kristálycukorral és 1 teáskanál liszttel. Öntsünk rá 1 dl tejet és azzal is keverjük simára.
4 dl tejet tegyünk fel a tűzhelyre. Amikor átmelegedett (nem forr) egy kanállal merjünk át a tojásba és jó alaposan keverjük el, majd a tojásos tejet adjuk hozzá a lábosban lévőhöz. Alacsony lángon, folyamatos keverés mellett addig főzzük, amíg szépen besűrűsödik. Hidegen vagy melegen is tálalhatjuk.

11 megjegyzés:

  1. Kóstolót követelek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)

    VálaszTörlés
  2. Én kaptam, biztos azért, mert nem követelőztem. :) Ja, finom volt.

    VálaszTörlés
  3. Csak gratulálni szeretnék Vali, hogy milyen jó időtöltést találtál ki azzal, hogy a tésztadarabokat EGYENKÉNT forgassuk meg a vajba meg a dióba.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De így lesz igazán finom :D
      Finom lett?

      Törlés
    2. Igen, de ez kurva nagy adag. Már fájásaim voltak, amikor ezt készítettem, aztán amíg a kórházban voltam Balázzsal Márk és Józsi végig ezt ette.

      Törlés
    3. Na, akkor milyen jól megoldottad akkor az ellátmányozásukat :)

      Törlés

Google+