2013. február 16., szombat

Piskóta



A héten kitaláltam, hogy nekem bizony piskótatekercset kell ennem, de hamar rá kellett jönnöm, hogy nyáron lemaradtam a baracklekvár befőzésről, így nem lesz nekem idén nyárig piskótatekercs : ( 
Alább adtam hát a dolgot, és beértem a sima piskóta tésztával is, egy kis pudinggal, gyümölccsel megspékelve.
Amúgy a tészta mindkét esetben ugyan az, csak az egyik kerek formában sül, a másik meg tégla formában.
(Forrás: Horváth Ilona: Szakácskönyv)


Hozzávalók

6 egész tojás
6 evőkanál cukor
6 evőkanál liszt
késhegynyi szódabikarbóna


Jöjjön pár fontos lépés a tészta összeállításához:

  • a lisztet púpozottabban mérjük, mint a cukrot, mert a cukor nehezebb. A lényeg az, hogy a cukor és a liszt azonos súlyú legyen. Ha valaki szeretné, akkor mérleggel is ellenőrizheti, hogy azonos súlyúak-e, de szerintem ez nem szükséges. A liszt legyen púpozott kanál, a cukor meg ne.
  • a tésztát célszerű gépi mixerrel összeállítani
  • mérjük ki a hozzávalókat, a tojásokat pedig válasszuk szét
  • egy nagy edényben kezdjük el felverni a tojások fehérjét
  • ha már kemény a hab, adjuk hozzá kanalanként a cukrot. Továbbra is a habverővel dolgozzuk bele.
  • adjuk hozzá egyesével a tojások sárgáját is, szintén a habverővel dolgozzunk.
  • most jöhet a liszt is. Ehhez már csak kézi habverőt, vagy fakanalat használjunk. Szitáljuk rá a tojáshabra és óvatosan keverjük bele.


Zoli, egy szívecske :)
Vegyünk egy tortaformát (kb. 26 cm), az alját béleljük ki sütőpapírral, majd öntsük bele a tésztát. Kicsit rázzuk meg a formát, hogy szép egyenletesen elterüljön benne a tészta.


200 fokra előmelegített sütőben kb. 25 perc alatt sült meg. Fontos, hogy sütés közben ne nyitogassuk a sütő ajtaját, mert összeesik a tészta. A 20 perc környékén tűpróbával ellenőrizzük, hogy az egész tészta átsült e (a közepébe bökjünk egy kést pl.).

Ha átsült, vegyük ki, és várjuk meg, amíg kihűl. Van, hogy ilyenkor a közepe beesik a tésztának. Ne dőljünk a kardunkba, ez elég gyakori. Azért én most dicsekszem egyet, mert ez volt életem első olyan piskótája, ami nem esett össze!! Bibibi

Én most csak egy sima pudingos tortát készítettem, barackkal díszítve, de bármilyen töltelékhez használhatjuk a kész tésztát. 


A tésztát simán félbe is lehet vágni. Újabb dicsekvés: életemben először sikerült szépen félbevágnom egy tortatésztát! Pont most, mikor rendeltem végre tortafélbeszelő kütyüt :D

Nem könnyű mosolyt csalni az arcára.
Ha valaki tekercset szeretne készíteni, az a tésztát egy szintén sütőpapírral kibélelt gáztepsibe simítsa el. A tésztának kb. ujjnyi vastagnak kell lennie. A sütési idő is rövidebb ebben az esetben. 

A megsült tésztát feltekerjük és tekert állapotában várjuk meg, amíg kihűl. Ezt követően bekenjük a lekvárral,  és felszeleteljük.

19 megjegyzés:

  1. Azt olvastam valahol, hogy a tekercset szebben lehet tekerni, ha több tojássárgája van benne, mint fehérje.

    VálaszTörlés
  2. Azért valljuk be, az az utsó kép Folttal nagyon komoly:)

    VálaszTörlés
  3. Igen! A Foltos kép a legjobb :)
    Amúgy meg kb. fél órája érkezett meg a tortafűrészed... Azért kell még? ;-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, igen! Ez biztosan csak a véletlen műve volt! Hétvégén átveszem!

      Törlés
  4. Hogy csináltad, hogy nem esett össze? Nekem mindig összeesik, pedig sütőport is teszek bele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tudom, kb. nekem is ez volt az első alkalom, amikor nem zuhant be a közepe. Bár az tény, hogy régebben mindig úgy csináltam, hogy a tojássárgát kevertem ki a cukorral, abba bele a lisztet és a végén a habot. Lehet ez a sorrend jobb volt.

      Törlés
  5. Egy fényképet a tortafűrészről azért tehetnél fel.

    VálaszTörlés
  6. 1) tortalapot kettévágni tudomány... én cérnával szoktam, egész jó, de a tortafűrészre én is kíváncsi lennék
    2)én egyszer készítettem olyan piskótatekercset, amiben egyáltalán nem volt liszt, és oda-vissza lehetett tekerni akárhányszor anélkül, hogy egy hajszálrepedés is keletkezett volna rajta. A tojáson, cukron, szódabikarbónán kívül kakaópor volt benne. Nem tudom, hogy működne-e kakaó nélkül is, mert a klasszikus piskótatekercs azért nem ez, de nagyon-nagyon finom volt. Persze nem tudom, hol van a recept.
    (Nóri)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem még cérnával sem sikerült soha :S
      Hétvégén töltöm is fel a fotót, amint a mancsaim közé kerül a cucc. Amúgy itt, az édes újdonságok között találjátok: http://www.tchibo.hu/

      Hűűű, nem akarod előkeríteni a receptet? Mert szeretnéd kakaós piskótát is csinálni, és akkor ki is próbálnám! Az túlzás lenne, ha a kakaópor mennyisége egyenlő lenne a liszttel, nem?

      Törlés
  7. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  8. Ezt találtam, de én annakidején újságban láttam, és abban a receptben nem lekvárral kellett tölteni, Nég keresem. Amúgy nem túlzás, mert egy gramm liszt sem volt benne. Elég ruganyos lesz a tészta, amikor kisül. Nagy tapasztalatom ugyan nincs, mert kétszer készítettem el összesen, de egyáltalán nem töredezett meg.
    http://stahl.hu/hu/recept/desszert/Csokis_piskotarolad

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hűűű, ez jól hangzik nagyon. Lehet kipróbálom akkor a csokis verziót is. Köszi Nórika!
      (Még mindig nem csináltunk répatortát :(

      Törlés
  9. Tegnap sütöttem piskótát ez alapján, és tényleg elég jól sikerült, nem esett össze nekem sem, pedig általában csúnyán összemegy. Úgyhogy kösziiiii! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. El sem hiszem, hogy Te sütöttél tőlem!!!!!!!

      Törlés
  10. Tekercset készítőknek jó tanács repedés ellen! A megsült piskóta lapot picit hagyjuk hűlni - hogy hozzá tudjunk érni :) -, majd egy alig nedves konyharuhára fektetve kell feltekerni és hagyni kihűlni. Én a sütőpapírt lehúzom előtte és újra felhasználom a feltekeréshez.

    VálaszTörlés

Google+